Autolakovna Voříšek, autoservis, pneuservis

Příčiny závad při lakování a jejich předcházení

Při každodenní práci s nátěrovými hmotami se někdy setkáme také se závadami, které nejsou vždy následek špatné kvality nátěru, ale častěji vyplývají z neznalosti materiálu, jeho nesprávného použití, podmínek a techniky aplikace. Velmi důležité je, abychom uměli takové vady analyzovat, zjistit příčinu a což je nejdůležitější, předcházeli jim. Tak se jak Vy spotřebitelé, tak my výrobci, vyhneme zbytečným nákladům, nespokojenosti a negativní reklamě. Před Vámi se nachází návod, který Vám při tom bude pomáhat. Pokusili jsme se co nejnázorněji popsat nejčastější chyby při lakování, se kterými se v praxi setkáváme, stanovit jejich příčíny a především poradit, jak jim zabránit.

 

Defekty laku

Tvoření mráčků

Příčiny:

  • nesprávná viskozita stříkacího laku, technika stříkání, odlišná doba odvětrání a nesprávná teplota stříkací kabiny
  • špatná stříkací pistole, stříkací tryska, stříkací tlak
  • použití nevhodného ředidla

Prevence:

  • materiál musí být přesně namíchán
  • stříkací pistole musí být vedena souběžně s objektem
  • zvolit vhodnou stříkací pistoli a trysku
  • používat pouze doporučené ředidlo
  • dodržovat dobu na odvětrání
  • respektovat předpisy pro zpracování podle technického listu

Řešení:

  • u konvenčního basislaku: před nástřikem čirého laku použít kapičkovou metodu
  • po proschnutí čirého laku zbrousit povrch a nově nalakovat
  • u vodou ředitelného basislaku: provést rovnoměrný nástřik závěrečné vrstvy do mokrého basislaku podle technického listu

Zvedání laku

Příčiny:

  • probroušení až na podklad, neizolováno
  • izolováno s nevhodným plničem / primerem
  • plnič / primer nebyl nanesen podle předpisu
  • podklad nebyl proschnutý

Prevence:

  • test ředidlem
  • izolovat s EP-plničem nebo 2K-plničem; přitom plnič nanášet ve více slabých vrstvách a dodržovat doby na odvětrání
  • vyvarovat se probroušení

Řešení:

  • nechat krycí lak správně proschnout
  • poškozené místo vybrousit, izolovat a znovu od začátku nalakovat

Rýhy po broušení

Příčiny:

  • použit příliš hrubý brusný papír
  • nedostatečně vytvrzený plnič
  • nedostatečně jemně vybroušený polyesterový tmel
  • nedostatečné odizolování tmelu před aplikací vrchního krycího laku

Prevence:

  • použít předepsaný brusný papír
  • tmelená místa dostatečně izolovat 2K-plničem
  • použít správné množství tužidla pro daný plnič

Řešení:

  • nechat proschnout a zbrousit
  • izolovat nebo odstranit podklad, znovu nalakovat

Nečistota a prach v basislaku

Příčiny:

  • vniknutí nečistoty ze znečištěného vzduchu nebo z nefiltrovaného basislaku do vlhkého filmu laku

Prevence:

  • vždy dbát na čistotu ve stříkací kabině
  • vyfoukat nečistoty z mezer a škvír, zajistit bezprašnost ve všech fázích procesu zpracování
  • nosit speciální oblek pro stříkání v kabině, který nepouští vlákna
  • používat sítko / filtr na lak

Řešení:

  • poškozená místa přebrousit a nanést basislak

Nečistota a prach v čirém laku

Příčiny:

  • během nanášení se dostala nečistota do vlhkého filmu čirého laku
  • podle barevného odstínu je tato nečistota vidět jako tmavé nebo světlé tečky

Prevence:

  • vždy dbát na čistotu ve stříkací kabině
  • vyfoukat nečistoty z mezer a škvír, zajistit bezprašnost ve všech fázích procesu zpracování
  • nosit speciální oblek pro stříkání v kabině, který nepouští vlákna

Řešení:

  • pomocí broušení a leštění je možno odstranit pouze nečistoty na povrchu čirého laku
  • pokud je nečistota hlouběji, musí se znovu nanést basislak a čirý lak

Špatná kryvost

Příčiny:

  • neexistuje správný a jednotný podklad (efektové lakování)
  • nedostatečný nános krycího laku
  • příliš mnoho ředidla

Prevence:

  • nastříkat jednotný podklad
  • dodržet síly vrstev
  • vyvarovat se příliš velkého přídavku ředidla

Řešení:

  • zbrousit a znovu nalakovat

Jehličkové vpichy v polyesterových materiálech

Příčiny:

  • nedostatečné proschnutí podkladu
  • polyesterové materiály nebyly izolovány s 2K-plničem
  • póry nebyly vybroušeny

Prevence:

  • podkladové materiály nechat dobře vyschnout
  • póry pečlivě vybrousit nebo vytmelit
  • na plnič aplikovat "jemný tmel"
  • zajistit homogenní směs tužidla a tmelu, vyvarovat se mříměsí vzduchu
  • jemné tmelení pomocí ostré stěrky zabraňuje vytváření pórů

Řešení:

  • póry přestříkat plničem Polyester-Spritzplastic
  • poškozené místo vybrousit a znovu nalakovat

Zmatnění / lesk

Příčiny:

  • příliš silné vrstvy / příliš vysoká vlhkost vzduchu
  • podklad je napaden rozpouštědlem
  • chyba v tužení nebo tužidlo již reagovalo s vlhkostí
  • nesprávné ředidlo
  • nedostatečný přívod čerstvého vzduchu
  • přerušené schnutí
  • příliš rychlé nanesení čirého laku
  • příliš brzké zpracování špatným leštícím přípravkem

Prevence:

  • respektovat předpisy pro zpracování v technickém listu
  • dobře zavírat plechovky s tužidlem
  • zajistit dostatečný přívod čerstvého vzduchu během schnutí
  • urychlované schnutí nepřerušovat

Řešení:

  • zbrousit, přeleštit
  • zbrousit, znovu nalakovat

Poruchy přilnavosti na plastech

Příčiny:

  • nedostatečné čištění, schnutí (temperování)
  • nevhodná penetrace
  • nesprávný lakovací systém

Prevence:

  • před čištěním a nánosem plniče nechat temperovat
  • pečlivě vyčistit
  • nechat odpařit rozpouštědla
  • použít vhodný přilnavostní primer (penetraci)
  • pracovat podle údajů v technickém listu

Řešení:

  • vyčistit proudem páry, zbrousit, vyčistit a znovu nalakovat
  • zbrousit a znovu nalakovat



Copyright © 2007 - 2017
Autolakovna Voříšek s. r. o.
Servind Standox BASF BMW ColorSystem